Søvnløshed er et problem for mange - Bysinne
271
post-template-default,single,single-post,postid-271,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive

Søvnløshed er et problem for mange

I forbindelse med nutidens livsførelse ses der en stigning af problemer med søvnløshed og følgelidelser af dette, ikke alene i Danmark men over hele verden. Søvnløshed kan forekomme hos enhver og kan udløses af mange forskellige faktorer i ens hverdag, der ofte er styrende for hvordan man planlægger og lever ens daglige liv. Søvnløshed kan forekomme grundet spekulationer omhandlende alt fra økonomi til arbejdsforhold og opgaver, det kan skyldes en forskydning af ens kostvaner, eller skyldes at man i løbet af dagen ikke får kørt kroppen og hjernen træt nok, eller for træt til at man kan falde i søvn når klokken nærmer sig sengetid. Ofte er tid en vigtig faktor for ens søvnmønster, da mange enten ikke får sovet nok da man gerne vil have de daglige gøremål overstået eller forsøger at skabe så meget tid til venner og familie, at man helt glemmer tid til at kroppen kan hvile.

Det er ikke altid nemt selv at tage hånd om et problem som søvnløshed, derfor kan man nogle gange få brug for at søge professionel hjælp til at komme problemet til livs hos en psykolog, der kan give en nogle redskaber til effektive værktøjer, man kan bruge i sin hverdag og derved forsøge at skabe et bedre søvnmønster for sig selv. Mange vælger at forsøge at løse problemet selv, dog ender dette ud i nogle nye søvnvaner, der ikke nødvendigvis afhjælper problemet, men derimod gør situationen værre, da man ender med at gøre problemet større og mere negativt end det behøver at være. Opsøger man egen læge fremfor en psykolog vil man ofte ende med medikamenter, der skal hjælpe en til at falde i søvn, det kan være piller der skal hjælpe hjernen med at producere det stof, der skal til før vi kan falde i søvn.

Få forskellige værktøjer til behandling af søvnløshed.

Hos en anerkendt og erfaren psykolog, der forstår at bruge forskellige psykologiske behandlingsmetoder som f.eks. CBTi, der arbejder med ens kognitive adfærd, kan man få en masse forskellige værktøjer, der i sidste ende kan hjælpe en med at komme af med ens søvnløshed. Ofte vil man have en indledende snak med psykologen omkring ens søvnmønster og daglige vaner og forpligtelser i forbindelse med ens arbejde, sports- og fritidsaktiviteter osv. Derefter vil man i samarbejde med psykologen finde den eller de måder, hvorpå problemet omkring ens søvnløshed skal tackles så man får mest mulig udbytte ud af sessionerne og ikke kommer hjem med følelsen af at man ikke kan bruge de givne værktøjer til noget.

Ofte er der en del uhensigtsmæssige vaner, der ligger dybt indlejret i ens personlighed, der først skal nedbrydes og fjernes før man kan komme i gang med en produktiv tilgang til problemet omkring ens søvnløshed, dette kan være en lang og sej kamp, men med en erfaren og forstående psykolog i baghånden kan man føle sig tryg hele vejen, selvom det til tider kan føles som om man er Bambi på glatis på vejen mod bedre søvnmønstre.